Het verkennen van El Chaltén – Argentinië’s Trekking Capital

Nergens ter wereld hebben we dergelijke speciale bergformaties gezien dan tijdens onze reis naar Patagonië. Lang en smal, gekarteld en ongelijk, deze pieken zijn enkele van de meest gefotografeerde ter wereld – en om een ​​goede reden. Met de uitstekende “torens” aan de Chileense kant en de boeiende Mount Fitz Roy aan de Argentijnse kant, als trekkers en liefhebbers van bergen, waren we in de hemel.

Onze busreis van El Calafate naar El Chaltén was slechts een gemiddelde rit tot ongeveer de afgelopen 15 minuten. Daar in de verte was Mount Fitz Roy in de verte. Iedereen had betrekking op de voorkant van de bus om een ​​foto van deze Goliath te krijgen. Meestal is de berg gehuld in wolken, maar ik denk dat we de blauwe lucht en zonneschijn meenemen, omdat deze volledig zichtbaar was!

Onze eerste blik op Mount Fitz Roy!
Tot nu toe was tijdens onze reis backpacken in Patagonië niet goedkoop geweest. In feite was het uitzonderlijk duur geweest. We stonden echter op het punt om aangenaam geschokt te zijn door de budgetvriendelijke restaurants en bars van El Chalten, en de gratis aangeboden stijgingen!

De bus reed de stad binnen en na een verplichte briefing op het nationale park door een van de Rangers mochten we doorgaan. Een van de speciale aspecten van El Chaltén is dat deze zich bevindt in het Los Glacieres National Park (samen met Perito Moreno Glacier). In tegenstelling tot de gletsjer is dit park echter gratis om binnen te komen – iets dat ongehoord is in Patagonië!

De Ranger benadrukte de waarde van het behoud van deze uitstekende omgeving. Het gebruik van de toiletten in plaats van de struik, en onze afval mee naar buiten brengen wanneer we de paden verlaten, waren allemaal dingen die we konden doen om te helpen. Er zijn strikte boetes aanwezig voor degenen die de regels niet volgen.

We hebben onze rugzakken over onze schouders gehesen en gingen ons een weg naar het Chalet-Chic Hotel dat op een kleine heuvel boven El Chaltén zat. Met een sensationeel uitzicht op de vallei en de bergen, zou het Don Los Cerros Boutique Hotel ons thuis zijn voor de komende 4 nachten.

Efrain gaf ons zo’n warm welkom … en 2 welkome drankjes?
Efrain gaf ons een van de warmste verwelkomingen die we ooit hebben gehad, en na het praten over onze recente trek in Torres del Paine National Park en ons enkele wandelingen in de stad te laten zien, gingen we naar onze kamer. Een enorme jacuzzi-bad was het eerste wat ik opviel, terwijl Nick meteen verliefd was op het kingsize bed- en vloer tot plafondramen.

Een jacuzzi met uitzicht op Don Los Cerros
Een volledige ontbijtspread was inbegrepen (met spek!), Er was een enorm gemeenschappelijke ruimte boven met banken en tafels, en de ontbijt / bar had een buitengewoon uitzicht.

Niet alleen was het hotel zelf verbluffend en een geweldige plek om de komende 5 dagen door te brengen, maar de locatie ervan was ook het beste. Toen we de deuren van Don Los Cerros verlieten, liepen we ongeveer 5 minuten voordat we de trailhead bereikten naar een van de meest populaire en prachtige trektochten, Laguna Torre.

De bar en ontbijtruimte was de beste plek om te werken – met een fantastisch uitzicht!
Binnen ongeveer 20 minuten wandelen hadden we onze eerste blik op de Cerro Solo, Adela Range, Cerro Torre en de Fitz Roy Mountain. Wat een sensationeel bereik van granieten pieken!

Een prachtige dag voor een wandeling in El Chaltén
Door verder te gaan langs het pad, kwamen we aan bij het eerste en enige toilet op het pad, plus een ander uitkijkpunt van de Cerro Torre (Cerro betekent “heuvel” of “berg” in het Spaans) en de Andela Range. Op 3.102m is de Cerro Torre de hoogste hoogte van het stel, en degene die het meest uitsteekt vanwege zijn ongebruikelijke vorm.

Toiletpauze en uitkijkpunt
Met de haastige Fitz Roy -rivier links van ons, de buitengewone bergbereiken vooruit en prachtig gebladerte aan onze rechterkant, had het niet beter kunnen zijn! Met een laatste rotsachtige heuvel om te klimmen, haalden we de Laguna Torre (de Torre Lagoon) en waren we ontzag voor het landschap voor ons.

Torenhogend over het gletsjer Fed Lake waren de bergen die we een paar uur geleden van een afstand hadden gezien. We gingen naar de lakeshore om het uitzicht te bewonderen, en de stukjes gletsjer drijven in het meer.

We maakten het! Bekijk deze buitengewone instelling. De Laguna Torre was een geweldige lunchplek

Het kostte ons slechts ongeveer 2,5 uur om hier te bereiken, wat net op tijd was voor de lunch. Dit is een geweldige plek voor een picknick en je kunt je kookuitrusting meenemen als je het hebt. In tegenstelling tot Torres del Paine, hoeft u niet op een aangewezen plek te zijn om te koken.

Nadat we een tijdje genoten hadden van het uitzicht en het rusten, draaiden we ons om en gingen we terug naar El Chaltén, net toen de wolken de pieken begonnen te bedekken.

Het allemaal in weken
Er zijn veel meer trektochten, beideGemakkelijk en uitdagend, rond El Chaltén, maar nadat ik net het “O” -circuit in Torres del Paine had voltooid, deed mijn rug niet zo goed, en beide voeten waren nog steeds uitzonderlijk pijnlijk en gezwollen! Helaas zou de Laguna Torre Trek de enige zijn die we tijdens ons verblijf hebben bereikt.

Maar hoewel we niet waren op wandelen, hebben we nog steeds echt plezier genomen in de kleine stad en de spa en het bar van ons hotel!

Hot tub met uitzicht!

Na het eten van biefstuk, lam, empanadas, pizza en pasta gedurende de afgelopen 3 maanden, waren we heel blij om een ​​vegetarisch restaurant, een hamburgerbar en een kleine witte wijnbar te vinden met broodjes, salades en mediterrane platen.

Hoewel het het draagseizoen was, waren er nog enkele trekkers en reizigers in de buurt, en we ontmoetten een aantal geweldige Nederlandse mensen terwijl we bier dronken op een terras in de zon. Met nieuwe vrienden, drank en uitzicht op de Fitz Roy Mountain, had het niet beter kunnen zijn.

Genieten van een zonnige dag en een schotel vers eten bij Vineria
El Chaltén is een must-bezoek voor degenen die in de regio Patagonië zijn. Zelfs als je geen fervent trekker bent, zijn er enkele gemakkelijke dagstijgingen die je kunt doen, en een nabijgelegen waterval. De stad zelf heeft een geweldige sfeer en de mensen zijn echt gekoeld en erg vriendelijk. Bovendien zijn er heel veel eten en drinken (met sommige restaurants die veel meer in rekening brengen dan andere).

Het enige nadeel van de stad is dat de wifi niet geweldig is (maar we hadden respectabele wifi bij Don Los Cerros), en er is geen gegevensservice. El Chaltén is een geweldige plek om los te koppelen, ontspannen en plezier te vinden in de natuurlijke omgeving?

Mooie El Chalten is een geweldige stad om te relaxen en tot rust te komen

Na een schop achterover en zeer bevredigende 5 dagen, zijn we verder gegaan. Het was tijd om de noordelijke reeks van Patagonië in het Lake District van Argentinië te zien.

Reiziger ideeën en advies:

Bussen van El Calafate naar El Chaltén kosten 450 pesos ($ 29,50) en nemen ongeveer 3 uur.

Bussen van El Calafate naar Bariloche lopen niet vaak in het draagseizoen. Boek in ontwikkeling en neem contact op met het station om ervoor te zorgen dat de bus vertrekt wanneer je dat nodig hebt. De kosten van de (vreselijke) bus naar Bariloche zijn 2.040 pesos ($ 133,50) en het duurt gemiddeld 26 uur.

Aanbevolen restaurants zijn onder meer: ​​B&B Burger Joint (maar zorg ervoor dat u uw factuur controleert zoals ze ons 2 keer te veel hebben opgeladen), Prana Vegetarian Restaurant en Vineria White Wine Bar (dat geweldig eten heeft).

Voor de Laguna Torre Trek, zorg ervoor dat je voldoende water hebt. We gingen ervan uit dat er onderweg een schone, zoetwaterbron zou zijn, maar hoewel er een rivier is, is het moeilijk om naar toe te komen en het water is troebel. Er is één plaats op ongeveer 7 kilometer met een kleine houten brug – er is een schone stroom daar om je fles te vullen.

Overweeg bij het plannen van uw reis naar El Chaltén de tijd van het jaar. Veel dingen zijn gesloten in het carry / off-seizoen, inclusief restaurants, hotels en paden.

Bekijk onze reisvideo van El Chalten!

Bekijk hier veel meer van onze Argentinië -video’s!

Het leuk vinden? Pin het! ?

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -medewerker en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit geeft aan dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.