Hsipaw, Myanmar: The Village of Goodbyes Part#1

We hebben de tempels, Payas en Pagoda van Bagan achtergelaten om naar de heuvels, stammen en tochten in het noordelijke dorp Hsipaw te gaan. Maar eerst moesten we naar een van de belangrijkste steden van Myanmar, Mandalay. Niet alleen een drukke mix van gebouwen en verkeer, Mandalay heeft eigenlijk wat charme en er is genoeg te zien in de omliggende dorpen. Helaas waren we op een missie om zo ver mogelijk weg te komen van de reguliere vakantiegang, dus we brachten slechts één nacht door in de grote stad.

We kwamen laat in de middag in Mandalay aan, gingen eten en gingen vrij vroeg naar bed. Voordat we de volgende ochtend de bus vingen, namen we een beslissing om een ​​wandeling te maken door de rijstroken die ons AD-1 pension omgeven. Ondanks de moderniteit van de grote stad vond het typische, eeuwenoude Aziatische leven nog steeds plaats in de straten. Markten waren open op bijna elke weg en hun goederen stroomden de straat op. Mensen trapten voorbij op oude fietsen en tri-shaws. Door een voorliefde voor Mandalay te krijgen, wilde we langer blijven hangen en zien wat het te bieden had, maar helaas hadden we niet veel tijd. We moesten weg van de andere reizigers en om dit te doen waren we van plan om de heuvels rond Hsipaw in te wandelen.

Een lokale fruitverkoper in de buurt van AD-1 Hotel, Mandalay, Myanmar
We namen de busrit van zeven uur en kwamen rond 21.00 uur aan in Hsipaw. We vonden ons hotel en geïnspecteerd in een zeer eenvoudige kamer bij Mr. Charles Guest House. Ons werd verteld dat er ‘s ochtends gidsen in het restaurant zouden zijn en toen konden we een reis opzetten. De volgende ochtend werden we vroeg wakker en gingen naar het restaurant. Ik was dolblij om een ​​wandeling in de heuvels te plannen met alleen dariece, een gids en mijzelf. Toen we het restaurant binnengingen, werd het duidelijk dat dit misschien niet mogelijk is. Er waren ongeveer 4 gidsen beschikbaar voor ongeveer 30 toeristen, wat aangeeft dat er groepen van minstens 6 mensen zouden moeten zijn die op weg waren naar wat een “geleide tour” leek te zijn in plaats van een reis met een excursiegids. Niet onze stijl!

Dus, enigszins teleurgesteld, gingen Dariece en ik door de stad om te proberen onze eigen gids te vinden. We gingen naar de andere 2 pensions om te proberen te zien of we er een konden krijgen voor onszelf, maar elke gids in de stad werd geboekt in 6 of 8 persoonsgroepen. We hebben veel geleide reizen gemaakt en hebben door de jaren heen net een beslissing genomen dat het niet voor ons is. Wanneer we lid worden van een groep, praten we nooit met de gids en leren we over het gebied of cultuur, we praten in plaats daarvan altijd met de andere buitenlanders. Ook is het betreden van een dorp in een groep van 8 mensen intimiderend voor de lokale bevolking en verpest onmiddellijk elke kans op een intiem gesprek in hun huizen. Niemand wil 8 vreemden uitnodigen voor diner of thee, maar twee of drie zijn bijna gegarandeerd.

Dus, volledig leeggelopen, hebben we een beslissing genomen om gewoon zelf rond Hsipaw te lopen en enkele van de dorpen in de buurt te bekijken. We liepen naar het noorden naar een plaats genaamd Little Bagan, een spatten van een tiental oude tempels die interessant waren, maar veel toepasselijker worden genoemd “Minuscule Bagan” in vergelijking met de enorme tegenhanger. We kwamen ook een school tegen waar de kinderen allemaal afscheid namen toen we hun speeltuin binnengingen. Eerst dachten we dat ze ons wilden vertrekken, maar we realiseerden ons snel dat ze geen Engels kenden en hun afscheidspogingen waren pogingen tot groeten.

Na een paar minuten verlieten we de school en gingen naar het westen. We liepen langs het café van Miss Popcorn toen een paar Taiwanese reizigers ons uitnodigden om bij hen te zitten. We begonnen te praten en ze legden uit dat ze een paar jaar geleden een school waren begonnen in een klein Shan -dorp op ongeveer een uur van Hsipaw. Aan het einde van het gesprek nodigden ze ons uit om die avond met hen te laten zien. We waren blij dat dit de beste kans was om eindelijk de vakantiegang achter te laten en iets echts en onaangeroerd te vinden. We accepteerden graag en waren van plan hen die middag om 3:00 te ontmoeten.

…wordt vervolgd

The Village of Goodbyes, deel 2

budget backpacking gids voor Myanmar

Info over Myanmar -steden: slapen, eten en rondkomen

Hoe u een Myanmar -visum krijgt in Bangkok

Waar u USD krijgt voor Myanmar, in Bangkok

Myanmar reisblogs

Het leuk vinden? Pin het! ?

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -partner en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit geeft aan dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.